18. juulil kell 16 toimub Aparaaditehase Armastuse saalis Eesti drag-ikooni Helgi Saldo loeng Eesti drag’i ajaloost.
“Dräägist sugusantideni ehk mängleva soolisuse ajalugu” on tasuta vabas vormis loeng ja vestlus soolisuse performatiivsest poolest, selle ajaloost ja ilmingutest Eestis. Helgi Saldo küsib kunstnikuna, kuidas defineerida dräägi, miks ja kellele mänge soolise esitusega on vaja ning millistes kontekstides on olnud võimalik seda kohata. “Kvääride ajalugudega on õhus üksjagu küsimusi, aga kindel on see, et kus iganes ühiskonnas on soorollid, on inimesed, kes laval või päriselus neist välja astuvad. Olen püüdnud nii mälu kui erinevate arhiivide abil neid lugusid kokku koguda lähiajaloost ja kaugemalt. Ma loodan, et teistel on sama lõbus neist kuulda, kui minul neid on olnud avastada,” mõtiskleb Helgi.
Helgi Saldo on Eestis tegutsev vabakutseline kunstnik. Alates 2017. aastast loob ta Helgi Saldo esinejanime all kirjutisi ja performance-projekte, mis keskenduvad LGBTQAI+ kogukonnale.
Projekti raames luuakse koostöös kunstnikuga Mesimagus ka zine (väikese tiraažiga omaalgatuslikult välja antud mõneleheline trükis). Zine annab kompaktse ülevaate Helgi Saldo uurimistööst ja toetab loengu sisu. Sellega on kaasas ka Siinpool sood projekti esinejaid tutvustav mini sõbrapäevik, mis toob lugejani lisaks ajaloole ka Eesti drag’i oleviku ja tuleviku. Zine’i on võimalik soetada kohapeal.
Loeng toimub osana Siinpool sood drag-kultuuri projekti publikuprogrammist, mille eesmärk on tutvustada tavapärasest laiemapinnalisele publikule Eesti drag-skeenet, harida ning avada selle minevikku, olevikku ja tulevikku. 25. juulil toimub Aparaaditehase hoovis sama projekti raames ka dokumentaalfilmi “Queendom” linastus, mis räägib kväärkunstist kui aktivismist LGBT-kogukonna suhtes vaenulikus Vene ühiskonnas.
Sündmus toimub Aparaaditehase avatud kultuuriplatvormi raames. Sündmuse toimumist toetab Tartu linn. Projekt on osa Euroopa Kultuuripealinn Tartu 2024 põhiprogrammist.
Fotod: Eesti drag’i ajaloo zine’ide valmimine, erakogu ja Helgi Saldo, autor: Ken Mürk