Etenduskunstide festival Ümberlülitus käsitleb jälgimisühiskonda, sotsiaalmeediat, kodanikuaktivismi ning kväärimist ja feminismi

14. kuni 18. maini 2025 toimub Tartus neljandat korda etenduskunstide festival Ümberlülitus, mida korraldab Kanuti Gildi SAAL. Festival toob Tartusse neli Kanuti Gildi SAALi kaasproduktsiooni käesolevast hooajast ja ühe väliskülalise.

Selle aasta programmi kuuluvad lavastused käsitlevad jälgimisühiskonda, sotsiaalmeediat, kodanikuaktivismi, kväärimist ja feminismi ning endiselt ei ole kuhugi kadunud ka etenduskunstide traditsioonilised algelemendid: keha, heli ja liigutus.

Festival algab Keithy Kuuspu ja Liisa Saaremäeli lavastusega “Millest on tehtud väikesed tüdrukud”, kus loojad proovivad võtta oma etenduskunstide teekonnal sammu tagasi ja jääda tooreks. Kas iga etenduse käigus õnnestub “teha omletist muna”, selgub juba laval. Neilt võtab teatepulga üle Eesti teatri aastaauhindadel etenduskunsti kategoorias nomineeritud “Roti Rumba”, kus meie igapäevaseks kaaslaseks saanud kaamerad pööratakse nii mõnegi vindiga publiku ja ka etendajate endi poole. Autorid Liisbeth Horn, Kärt Koppel ja Anumai Raska kutsuvad publiku teekonnale, kus vaatluse all on jälgimisühiskonna tööriistad ja nendega eraldamatult läbi põimunud sotsiaalmeediakultuur.

Lühilavastuste õhtu “SAAL3 vol 3” toob publiku piibellikku maailmaloomise ja helivõngetega tagasi hetke siin ja praegu. Kolm erineva tausta ja praktikaga kunstnikku kasutavad heli, et uurida Saali, kus nad asetsevad: sel korral Tartu kodanike rahu rikkunud Genialistide klubi. Üles astuvad Lauri Lest, Andrus Aaslaid ja Lisette-Marie Viilup.

Festivalireedel tuleb aga rahvas kokku, et arutleda kogukondade ja aktivismi teemadel fookusega kogukondadel, kus ühisnimetajaks on kunst ning läbi selle enda ja teiste jaoks parema maailma loomine.

Laupäeval ja pühapäeval näeb esmakordselt Tartus Sveta Grigorjeva palju positiivset vastukaja saanud lavastust “SÜTITAJAD”. Sütitajad on tegelased, kes ühelt poolt tegelevad aktiivse kihutustööga, samal ajal pakkudes võimalust heita kõrvalpilk maailmale, mis on täis läbipõlenud inimesi. Lavastus on ligipääsetav ka viipekeeles, kuna mõlema etendusega käib kaasas tõlge videokujunduse vahendusel.

Festivali lõpetab Teresa Vittucci Zürichist, kes esitleb esimest osa oma “haavatavuse ülistamise triloogiast” pealkirjaga “HATE ME TENDER”, milles kodeerib põhjalikult ümber Neitsi Maarja arhetüübi. Milline võiks Maarja roll olla täna, kui meil on võimalus Vittucci abiga näha seda ajaloolist naisekuju hoopis kväär-feministlikust vaatepunktist?

Traditsiooniliselt on Ümberlülituse keskmeks Tartu Uus Teater, uue asupaigana võõrustab etendusi Eesti Rahva Muuseumi teatrisaal ja üle paari aasta taas ka kodune Genialistide klubi.

Foto: Teresa Vittucci

Skip to content