Filmi tegevus areneb ajal, mil Poola on transformeerumas kommunismilt kapitalismile, ja hõlmab 45 aastat Aniela Wesoły eluteest, kes üle poole oma elust veetis Poola provintsilinnast mehena.
Aniela tee isikliku vabaduse saavutamiseni transsoolise naisena toob esile raskused abielus ja laste kasvatamisel, muudab perekonnasuhted pinevateks, aga ümberkaudsete põlguse tõttu satub ta tihti väljapääsmatutesse olukordadesse. Millised otsused Aniela peab tegema? Kas ta on valmis ohverdama kõik, et saada selleks, kes ta tegelikult on?
Peaosades on silmapaistvad näitlejannad Malgorzata Hajewska ja Joanna Kulig („Külm sõda“). Film „NAINE JA…“ esilinastus Veneetsia 2023. aasta rahvusvahelise filmifestivali põhikonkursi kavas, kus see linateos võistles Kuldlõvi auhinna nimel.
„NAINE JA…“ on lugu Poolas elavast transnaisest, kes ei sobitu perekonna traditsioonilisse mõistesse ega tunne end omaenda maal kodus olevat. Aniela on jäetud ilma õigusest oma kehale, kuna elab süsteemis, mis nii juriidiliselt kui ka sotsiaalselt seisukohalt ei ole veel sobitunud soo tunnustamise paradigma muutusega.
„NAINE JA…““ jutustab ka teisest keerulisest transformatsioonist – sellest, mille Poola on käinud läbi viimase neljakümne aasta jooksul. Ühiskond, kes suutis solidariseeruda repressiivse režiimi kukutamise nimel, on nüüd sügavalt polariseerunud vastupanu tõttu neile muutustele, mis on maailma teistes osades saanud juba ammu normiks. Poola on käinud meie silme all läbi tee kommunismilt ja Nõukogude Liidust sõltuvuselt vabadusele, mis, nagu nüüd näha, on mõnede koosluste eest piiratud.
Filmi pealkiri „NAINE JA…“ on teadlik viide kuulsa Poola režissööri Andrzej Wajda töödele („Marmormees“, „Raudmees“). Tänapäeva maailmas, kus suur kinokunst loovutab kohta sisule, on filmi „NAINE JA…“ režissöörid Malgorzata Szumowska ja Michal Englert tunnetanud teravat vajadust jutustada unikaalne lugu Anielast käepärases filmikeeles, esitades küsimusi ja kasutades selle žanri klassikalisi formaalseid võtteid.